Egészen nyilvánvaló, ha egy kultúra továbbörökítéséről beszélünk, akkor a fiatalok mai szokásait és viselkedését is meg kell vizsgálnunk. Mi sem nagyobb segítség, mint néhány friss statisztikai adat.

De mielőtt belevetnénk magunkat az adathalmazba, elmesélnék egy személyes élményt. Szó volt már egy korábbi India Hangjában a madraszi Dzsajanthi Szubramaniam táncosnőről. (Itt jegyzem meg, hogy lesz még szó róla a következő hetekben, hiszen a szervezők lázasan készítik elő májusi magyarországi vendégszereplését. Turnéja azért is ígéretes, mert négy indiai zenészt is hoz magával.)

Szóval, Dzsajantinál történt látogatásunkkor, magyar ember lévén, miről is adhattam volna tanúbizonyságot, ha nem az okoskodó pesszimizmusomról. Elkezdtem, hogy hát én rendszeresen járok Indiába, sőt, mit ne mondjak, az utóbbi időben inkább Indiából Magyarországra :), s látom, amint a sok évezredes kultúra elszivárog a sokat szidott globalizáció süllyesztőjében, látom az indiai tévécsatornák züllesztő hatását, a tévében ugráló táncosnők ruházatának egyre kisebbre zsugorodását. Bla-bla-bla, mondom így tovább, amikor egyszer csak Dzsajanthi, a bűbájos táncos, feleség és édesanya közbeszólt. Nem, nem, mondja, én azt látom, hogy az indiai kultúra egyre csak terjed szerte a világon, egyre többen idejönnek, hogy mélyebben megismerjék kultúránkat, és mindenütt vannak már bharatnatjam táncosok a világon.

Paff. Egy tipikus példája a félig üres, félig teli pohárnak... Egy dolog egészen biztos. India a rejtély és a talány országa. Nézzük hát a statisztikát!

Persze egy felmérés nem feltétlenül adhat teljesen pontos képet, mégis elgondolkodtató adatokat olvashatunk a most leközlésre kerülő eredményekből. Hangsúlyozom, hogy a felmérés városi fiatalokkal készült, ezért is jegyzem ezt meg emlékeztetőül időről-időre. Ami még érdekes, hogy a felmérés eredményei 2004. és 2006. között változtak, most csak az átlagot közöljük. A számottevő változás a vagyoni helyzetet (pl. mobiltelefon), a párkapcsolati kérdéseket érinti (pl. a rossz házasság esetén válni hajlandók száma emelkedett).

Ha valakinek volnának hasonló magyar felmérései, nagy örömmel venném a kettő összevetését. Ezzel kapcsolatban várom a visszajelzéseket Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen.

Módszer: Az alábbi kimutatás 2004-2006. között készült. A megkérdezettek 18-35 közötti városi fiatalok. Összesen 10.000 fiatallal készült felmérés a következő városokban: Delhi, Bombay, Kalkutta, Madrasz, Hyderabad, Bangalore, Ludhiana, Luchnow, Pune, Bhuvanesvar, Kochi, Patna, Jaipur, Ahmedabad. A megkérdezettek fele nő, fele férfi. A felmérést az India Today - ACNielsen ORG MARG készítette.

India Today

• A fiatalok 50%-a nem jár diszkóba vagy pubokba.

• A fiatalok a következőképpen töltik hétvégéiket: 48% baráti társaságban, 47% a szülőkkel, 32% moziban, 23% vásárlással, 18% olvasással, 11% tanulással, 8% sporttal, 5% hobbijának él, 3% társadalmi munkával.

• A fiatalok 16%-a kezdi a sportrovatnál az újságolvasást.

• A fiatalok vagyoni helyzete: 70% rendelkezik mobil telefonnal, 46% valamilyen zenei berendezéssel, 39% robogóval, 23% laptoppal, 20% hitelkártyával, 8% saját autóval, 17% az említettek egyikével sem.

• A következő célokkal vesznek fel kölcsönt: 52% lakásvásárlás, 19% autó- vagy robogóvásárlás, 10% ruha/ékszer, 3% utazás, 26% semmilyen esetben sem venne fel kölcsönt.

• A fiatalok 44%-a hajlandó többet fizetni a brendelt termékekért.

• A következő helyekre szeretnének ellátogatni: 30% a hegyekbe, 20% a tengerpartra, 18% zarándoklatra, 13% nem tervez sehova sem menni, 8% külföldre, 5% vadasparkba, 3% kalandtúrára.

• India lakosságának 47%-a 20 év alatti, 2015-re ez 55%-ra nő (a MindShare felmérése).

• A fiatalok 71%-a tekinti sikeresebbnek a szerelemházasságot a szülők által elrendezett házasságnál.

• Házasságkötés után a fiatalok 84%-a élne szívesen a szülőkkel, 15%-a külön költözne.

• A társkapcsolat kezdeményezéshez a következőt tartják legromantikusabbnak: 29% telefonhívás, 22% gyertyafényes vacsora, 20% SMS, 9% képeslap, 7% vers.

• A fiatalok 85% úgy gondolja, hogy nincs nemi megkülönböztetés.

• A fiatalok 72%-a nem támogatja a koedukált oktatást.

• A vallás- vagy kasztközi házasodást 64% elfogadja, 34% nem tartja elfogadhatónak.

• A házasság megromlása esetén a városi fiatalok 52%-a válást határozottan szorgalmazza, 37 %-a tanácstalan, 10%-a határozottan ellenzi a válást.

• A fiatalok 47%-a lebontaná az illegálisan épült szentélyeket, 50%-a nem bontaná le.

• A vallásos felvonulásokat a fiatalok 44%-a betiltaná, 54%-a hagyná.

• A fiatalok 70%-a nem változtatná meg vallását házasodási célból, 27%-a megváltoztatná.

• A fiatalok 22%-a naponta, 43%-a hetente, 16%-a havonta és 12%-a csak ritkán jár templomba.

• A fiatalok 69%-a beszél más nyelvet anyanyelvén kívül, 30%-a nem beszél más nyelvet.

• Anyanyelvén a városi fiatalok 94%-a olvas, ír és beszél, 2%-a olvas és beszél, 4%-a csak beszél.

• - A városi fiatalok 64%-a nem tartja összeegyeztethetőnek a pub kultúrát az indiai értékekkel, 32%-a tartja összeegyeztethetőnek.

• A fiatalok 95%-a nem tartja helyénvalónak a szülők előtti dohányzást, 4%-a elfogadhatónak tartja.

• A fiatalok 90%-a nem tartja helyénvalónak, ha egy nő dohányzik, 8%-a helyénvalónak tartja (ebben a kérdésben a megkérdezett nők 6%-kal dohányzásellenesebbek voltak a férfiaknál).

• A pénz a boldogság fontos forrása: 45% határozott igen, 39% részben egyetért, 8% részben nem ért egyet, 7% határozottan nem ért egyet.

• A fiatalok 65%-a szerelem esetén nem költözne össze házasságkötés előtt, 32%-a összeköltözne.

• A fiatalok 25% legalább 2-3 naponta internetezik.

Az India megmaradása c. cikksorozat következő, és egyben befejező részében összegezzük a sorozatban érintett kérdéseket. Jó volna megoldásokat találni az indiai értékek továbbörökítésére. Talán még jóslatokba is bocsátkozhatnánk... – folytatjuk.

Szvámí B.A. Haridzsan

Joomla SEF URLs by Artio