A Bharata Kultúrtér hisz a hang erejében. A beszéd hangával megörvendeztethetünk, megnyugtathatunk, inspirálhatunk. Az ébresztőóra hangja felébreszti az alvó embert. A transzcendentális mantra hangja alkot, teremt: benső békét, elmélyülést, kapcsolatot a Transzcenndenssel. A hiteles indiai klasszikus zene magában hordozza ezt az erőt és ízt, amit a Himalájában vezeklő aszkéták is szomjúhoznak.
Zenei programjaink nyitottak a fúziós zenei kísérletezésekre is, szem előtt tartva a művészet szentségét, elzárkózva a szórakoztatás műfajától.
Aktuális rendezvényeink a honlap bal felső sarkában levő Programnaptárban és a bal oldali menüben a havi program menüpont alatt szerepelnek. Soron következő előadónkkal a címlapon olvashatsz riportot. Továbbá, javasoljuk, hogy a jobb oldali tudástárban is nézz körül, ahol híreket, tanulmányokat is olvashatsz az indiai klasszikus zene világából.
Itt pedig, a Zene menüpont alján listázva megtalálhatod a zenével kapcsolatos, közeljövőben tervezett rendezvényeinket.

 

Február 4. 19.00h

Bevezetés a Hindusztáni Indiai Klasszikus Zenei Rendszerbe -

Tóth Szabolcs előadása szitár zenével

 

toth szabi10

Ezen az estén Tóth Szabolcs szitárművész nemcsak szitározik, hanem segít is megérteni a nyugatitól teljesen eltérő zenei rendszert.
Az est témái:
Bevezetés a hindusztáni rága és tála rendszerébe.
Hogyan hallgassunk indiai klasszikus zenét?
Miért és hogyan számolunk?
Hogyan hallhatjuk meg a zenei jövőt?

 

Az indiai klasszikus zene az általunk ismert legrégebbi töretlen zenei tradíció. Elsõ fennmaradt leírása Bharata: Natyashastra című műve, mely a legóvatosabb becslés szerint is az idõszámításunk utáni második században született. Ebben külön fejezet foglalkozik a hangszerekkel, a tála rendszerével, sõt a rasák és bhavák, vagyis az dallamok és hangsorok által keltett érzésekkel és érzelmekkel is.

Az indiai klasszikus zene zenei nyelv. Vannak hangzói, szavai, mondatai, vannak költeményei és ami a legfontosabb, van nyelvtana. A színpadon nem improvizáció történik, hanem élõ zenei kommunikáció. Nyugaton ilyen közös zenei nyelv volt a barokk idején és ilyen zenei nyelv a dzsessz is. A dzsessz közel száz éves és már mennyi változáson esett át. Ugyanez igaz az indiai klasszikus zenére is, bár alapjai, például a tiszta érzelmek megjelenítését szolgáló hang- és játékrendszer, legalábbis Bharata műve óta állandó.

Indiában egyszerre két, egymástól független, ugyanakkor egymással kompatibilis zenei rendszert hoztak létre. Az egyik a rága - a dallam rendszere, a másik a tála - a ritmus rendszere. Két olyan komlex zenei rendszerrõl van szó, amely gyakorlatilag teljes szabadságot biztosít az elõadónak, hogy egyéniségét, saját világát megjeleníthesse a zenében annélkül, hogy a zenei rendszer sérülne. Mindkét rendszer annyira sajátos, hogyha a földkerekség minden lakója - teszem azt - tablán szeretne játszani, akkor sem kéne senkinek a másik stílusát utánoznia.

Tóth Szabolcsról:

Gyermekkoromtól kezdve próbáltam a bennem lévõ zenéhez hozzáférkõzni. Éveken át színházi-, film-, reklám- és más különféle alkalmazott zenét szereztem, mikor az indiai klasszikus zenével való találkozás gyökeresen megváltoztatta az életemet. Előbb Pandit Budhaditya Mukherjee, az Imdad Khani Gharana világhírű szitárosánál kezdtem tanulni Kalkuttában, majd Mesterem, a gayaki ang, vagyis az "éneklõ szitár" jelenlegi egyik legkiválóbb szitárjátékosa, Pandit Rajeev Janardan, első nem indiai születésű, magántanítványa lettem.

Mesterem mellett olyan kiválóságok tanítanak még, mint a Shankar-gitár legnevesebb művésze, Dr. Kamala Shankar, vagy a tablajátékos Pandit Vinode Pathak. Khyal éneket és tablajátékot, valamint zenetörténetet tanultam Delhi legrégebbi zenei egyetemén a Gandharva Mahavidhyalaya-n, de elvégeztem a világhíres Dhrupad énekes testvérpár, a Gundecha Brothers Dhrupad ének mesterkurzusát is. Jelenleg is folytatom tanulmányaimat mesteremnél, akivel számos esetben szerepeltem egy színpadon. Szólókoncereteket pedig olyan nagyszerű tablások kíséretében adhattam Indiában és Európa számos nagyvárosában, mint Pandit Vinode Pathak, Anil Moghe, Hanif Khan vagy akár Pundlik Bhagwat, akit 2005-ben Magyarországon is hallhatott a közönség.

Belépő: 1000 Ft, diák 700 Ft


Február 11. 19.00h

A Triginta ütősegyüttes koncertje

triginta 5

A három fiatal ütőhangszeres művész, Nyusztay Iván, H. Magyar Kornél és Szabó Mátyás által alkotott trió egyedülálló muzsikájában különböző kulturális, zenei hagyományok olvadnak össze szerves egységgé, melynek vezérmotívuma a ritmus.

A Triginta Percussion zenéje aktívan táplálkozik az indiai és indonéziai tradicionális zenekultúrák világából - olykor Steve Reich és John Cage szellemi hagyatékán keresztül is szemlélve azokat -, de mindezt egyedi és könnyen felismerhető stílusban alkalmazzák a játék során. A Triginta ebben az értelemben az európai kortárs ensemble-játék hagyományait is követi.

Repertoárjukon saját szerzemények éppúgy szerepelnek, mint dél-indiai, úgynevezett karnatikus improvizációk. Indiai ritmikák találkoznak és folytatnak párbeszédet közel-keleti ütemekkel, a hagyományos jazz formáival - végeredményként pedig különleges, gazdag és sokoldalúan árnyalt muzsikát kapunk.

H. Magyar Kornél 14 évesen kezdett először ütőhangszerekkel foglalkozni, és az évek során figyelme egyre inkább a távol-keleti ritmika felé fordult. Először az indonéziai Sekolah Tinggi Seni Indonesia művészeti akadémia tradicionális zenei szakán tanult jávai gamelánzenét, majd mesterénél, Mamat Rahmatnál Bécsben tanult tovább hangszerén, a kendang nevű jávai kézidobon. 2003-tól kezdett el dél-indiai zenével is foglalkozni: a mridangam nevű dobon kezdett tanulni előbb Budapesten, Murugan Mohan, majd Nyusztai Iván tanítványaként, majd Tichy Snakarantól, aki ma is mestere.

Nyusztay Iván elkötelezettsége az indiai klasszikus zene iránt 1990-ből származik, amikor félretette a flamenco gitárt, és hosszabb időra Indiába utazott. Magyarországra való visszatérését követően szinte azonnal az itthoni tablá-játék legfontosabb művészéhez, Szalai Péterhez szegődött, akinek legelkötelezettebb tanítványává vált. 2000-ben érdeklődése a dél-indiai klasszikus -vagyis az úgynevezett karnatak - zene felé fordult. Ez a világhírű ütőhangszeres virtuóz, Selvaganesh Vinayakram hatásának köszönhető, akitől hosszú évekig tanulta a jellegzetes dél-indiai keretdob, a kanjira játéktechnikáját. A kanjira mellett számos más indiai és olasz ütőhangszeren játszik.

Szabó Mátyás a budapesti Zeneakadémián tanult Ütő szakon, ahol 2007-ben diplomázott, Rácz Zoltán, az Amadinda Ütőegyüttes művészeti vezetőjének irányítása alatt. A Zeneakadémián töltött évek során a Mondo Quartettel a Luxemburgi Nemzetközi Ütőhangszeres Versenyen a négy díjazott kvartett egyikének tagjaként szerepelt. A Zeneakadémián kezdett el az írott zenén kívüli ütőhangszeres technikákkal foglalkozni. Több világzenei együttesnek is alkalmi, vagy állandó tagja.

Belépő: 1200 Ft, diák 900 Ft

Február 18. 19.00

Eostar Kamala (US) kirtan estje – spirituális dalok és mantrák szanszkrit és angol nyelven

eostar 2

Eostar Kamala magyar származású dalszerző és –előadó, jógaoktató, 13 éve él az Egyesült Államok nyugati partvidékén. A kaliforniai spirituális kulturális közösségekben találta meg sajátos zenei stílusát, mely az ősi szanszkrit mantrákból és más spirituális és népzenei hagyományokból merít. Szándéka, hogy a transzcendentális hangzás örömtelien rezonáljon a közönségben, és táncra, közös éneklésre is inspiráljon. Saját szerzeményeiben természetes módon ötvöződnek a szanszkrit mantrák és saját versei.

 Belépő 1000 Ft, diák 700 Ft


Február 25. 19.00

Lantos Zoltán születésnapi koncertje Szalai Péterrel


lantos

Ezen az estén a Bharata Kultúrtér közönsége a világzene magyarországi képviselői közül két kiemelkedő művésszel találkozhat: az Indiában is tanult, de saját kreatív fúziós zenei stílust kialakított hegedűművésszel, Lantos Zoltánnal és az Indiában is elismert tablajátékossal, Szalai Péterrel.

Lantos Zoltán a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerzett klasszikus zenei diplomát, hegedű szakon. Már a főiskola évei alatt kísérleti és keleti zenével kezdett foglalkozni, majd 1985-ben ösztöndíjjal Indiába utazott, hogy klasszikus indiai zenét tanuljon. Nyolc és fél évig élt Indiában, tanulmányain kívül komponált és koncertezett. Miután 1994-ben visszatért Budapestre, tovább dolgozott improvizatív zenei világának kialakításán, miközben saját zenei gyökereit is újra felfedezte, és összevetette a keleti zene és a kortárs európai jazz területén szerzett tapasztalataival.

Szalai Péter tizenhat évesen kezdett hivatásszerűen foglalkozni az indiai klasszikus zenével. Kurtág György ösztönzésére a legnépszerűbb ütőhangszert, a tablát választva hangszeréül. Kezdetben a Delhi gharana (iskola) két kiemelkedő képviselőjétől, Anthony Dasstól és Ustad Munnu Khantól tanult, majd a '80-as évek második felében a világhírű tabla-mester Ustad Alla Rakha fogadta tanítványává. Napjainkban szigorúan követi a Punjab gharana hagyományait. 1987 óta különleges mester-tanítvány kapcsolatban áll Pandit Ravi Shankarral, akit nem csak az indiai klasszikus zene területén tekint mesterének.

Belépő 1500 Ft, diák 1200 Ft

 

Joomla SEF URLs by Artio