Interjú Mótyán Tibor tablással

Egy zenész, aki kész volt áldozatokat hozni azért, hogy elmerülhessen egy egészen különös hangszer rejtelmeiben. Indiai mesterek képezték és sok felfedezetlen területen próbálja kamatoztatni tudását. Ennek az útnak egy fontos állomása az OM lemez, melyen Mótyán Tibor igazi szerelmének, a tradícionális indiai zenének rendelhette alá szeretett hangszerét, a tablát.

Mótyan Tibor

Hogy kerültél egy ilyen különleges hangszer közelébe, mint a tabla?


Gyerekkorom óta tanulok zenét. Hegedűvel kezdtem, aztán szülői hatásra váltottam a zongorára, amit kicsit jobban megszerettem. Tizenévesen elkezdtem jazz-zongorát is tanulni. Feljártam Pestre a Postás zeneiskolába, ott voltak jazztörténet órák. Márkus Tibor tanár úr mutatott először olyan felvételt, amin tablát lehetett felfedezni. Utána elkértem tőle ezt és nagyon sokáig hallgattam. Kíváncsi lettem erre a ritmusvilágra. Ezután kezdett el érdekelni az indiai zene és vettem is egy tablát. Ezután Hortobágyi László került az életembe és segített az indiai zenében megtalálni az utam.


Minek a hatására jutottál el oda, hogy Indiában folytass zenei tanulmányokat?


A tabla nem egy egyszerű dolog. Amikor én ezt elkezdtem, még nem volt lehetőség arra, hogy mondjuk Skype-on tanuljon a hangszeren az ember. Ha valaki indiai mestertől akart tanulni, akkor Indiába kellett menni és én lelkes voltam, meg vagyok is a tablával kapcsolatban. Áldozatokat hoztam, hogy fél évre elmehessek indiába tanulni. Itthon nem volt lehetőség ilyen területen képezni magam.


Mi alapján szelektálod azt, hogy mely zenekarokban, projektekben vegyél részt?


Nem szeretnék erre úgy válaszolni, hogy valakit megbántsak vele. A tabla mint hangszer, illetve a terület ahol használják még nagyon lefedetlen, ezért egész jó projektekbe tudok beleszaladni. Őszintén szólva nagy válogatás nincs. Engem is az talál meg, akit őszintén érdekel ez a dolog és annak örülök. Nyilván az adot zene minősége számít és a zsold is. Valakivel ingyen is nagyon szívesen játszom, de én azért próbálok ebből megélni. Hatalmas nagy szelektálás nincs, viszont volt már, amiből kihátráltam. Játszom funky zenekarban, de ott nem tablázom, hanem kongán játszom. A legfontosabb a tradicionális indiai vonal, ahol a tablát száz százalékosan lehet használni. Van egy duó, amit évek óta csinálok egy barátommal, azt hiszem, hogy az a legfontosabb a számomra. A fúziós jazzbe is próbálom belecsempészni a tablát. Játszottam Ágoston Bélával is, ami kifejezetten etnos vonal, nagyon érdekes kirándulás volt. Ezek messze vannak egymástól. Igazi jazzben még nem játszottam, de azt nem is nagyon tudom elképzelni, hogy igazi swinges jazzben tabla legyen. Néha az is meghatározó, hogy egész egyszerűen van-e értelme a tablát belecsempészni egy zenébe, hiszen ennek a hangszernek elég sok korlátja van. Az európai típusú zenébe nagyon nehéz beleintegrálni. Egy dobfelszerelésen nincsenek meghatározott hangmagasságok. A tabla esetében az európai zenében egy harmóniaváltás zűröket okozhat. Például Magyar nótákban vagy swingben nem fogok tudni tablázni, mert más a ritmus és harmóniavilága. Sajnos a tabla elég sok zenével nem kompatibilis, de ötletesen meg lehet oldani a szerepeltetését bizonyos határokon belül.


A zenén kívül van-e egyéb indiai kötődésed?


Kialakult szeretet van az indiai életforma iránt. Annyira megszerettem kijárni oda, ott lenni, hogy ez nagyon hiányzik. Amikor csak tehetem, akkor Indiába utazom. Hála Istennek két évre ideköltözött Magyarországra egy szenzációs tablás mester, az indiai államnak köszönhetően. Továbbképezni magam nem kell Indiába mennem, mert így itt is tudom folytatni a tanulmányokat. Lettek indiai barátaim, akikhez kötődöm. Szimpatikusabb az is, ahogy ott élik meg a vallást, mint ahogy itt. Valamit nem szívlelek az ottani életformában, de azért összességében szeretem.


Az OM lemez stúdiómunkái mekkora zenei kihívások elé állítottak?


Mantrák európai zenei keretbe vett szeletéről van szó. Több nótához, többféle tablát kellett használnom a harmóniaváltások miatt. Olyan szempontból nem volt kihívás, hogy kényelmesen meg tudtam ezt oldani. Jól érzem magam ebben a közegben. Kellemesen telt a stúdiózás, nem voltak nagy, megoldandó problémák. Van annyi rutinom, hogy bizonyos akkordmenetekhez tudtam alkalmazni megfelelően a tablát, amennyire lehet.

 

Melyik indiai tanárodtól kaptad a „legtöbbet”?

 

Nagyon nehéz lenne ezt eldönteni. Mindegyiktől rengeteget tanultam, de az,hogy melyiktől kaptam a legtöbbet, szerintem csak talán úgy tizenöt év múlva fog kiderülni. Az nagyon sokat segített, hogy sokféle aspektusból, sokféle embertől tanultam meg a hangszert. A legfontosabb tanáromnak Hortobágyi Lászlót tartom.

Joomla SEF URLs by Artio